Rättvisa jämförelser för din skola direkt till din e-post
Vi har skapat rapporter för varje grundskola i Sverige. Dessa rapporter visar om skolans faktiska elevresultat är högre eller lägre än vad man skulle kunna förvänta sig, med tanke på vilka elever som går på skolan.
All information kommer från Skolverket. Varje år får de en modell från Statistiska centralbyrån (SCB). Denna modell tar hänsyn till elevernas familjebakgrund. Modellen används för att fördela statliga bidrag, så att skolor med större utmaningar får mer resurser.
Vi tar detta ett steg längre. Vi använder modellen för att beräkna vad man skulle kunna förvänta sig att varje skola ska uppnå för elevresultat. På så sätt kan vi jämföra skolor på ett rättvist sätt.
01
Familjebakgrund
SCB:s modell är utformad för att beräkna risken att elever på en skola inte kommer att vara behöriga att gå vidare till gymnasiet. Modellen är mycket beprövad och fördelar i år 7 478 miljoner kronor från Skolverket till grundskolor i Sverige.
02
Elevresultat
SAMBA utgörs för lågstadiet av samtliga delprov i nationella proven i årskurs 3, medan mellan- och högstadiet för årskurs 6 och 9 ser till betygspoäng per ämne och kön. I rapporten visualiseras också betygspoäng.
03
Användning
Rapporten visar skillnaden mellan resultaten skolorna beräknas få och det de faktiskt fått. Diagrammen visas nedbrutna på ämne och kön. De kostnadsfria rapporterna visar en sammanfattande bild för skolornas resultat.
Få din kostnadsfria rapport så här:
1
Välj skola
I tabellen nedan finns samtliga grundskolor som vi kan skapa rapporter för. Sök på din skola och kryssa för den.
2
Dina uppgifter
Uppge din e-postadress och kryssa i personuppgiftsbehandling och allmänna villkor.
3
Komplettera vid behov
För vissa fristående skolor har vi inte rätt e-postavslut (@huvudman.se), och ber dig komplettera dessa i samband med din beställning. Om du redan beställt en kostnadsfri rapport fast har en direkt anknytning till mer än en skola kan undantag begäras (t.ex. som rektor).
Välj skola
Välj | Skola | Huvudman | Doman |
---|