Analys av Aggarpsskolans statistik
läsa hur du bäst använder underlaget!
Analysen av Aggarpsskolans verksamhet bygger på tre komplementära datakällor: skolstatistik, den socioekonomiskt justerade SAMBA-modellen och Skolenkäten. Genom att dessa perspektiv samverkar ges en rik och nyanserad bild av skolans styrkor, utmaningar och möjligheter till fortsatt utveckling.
Rapporten är uppdelad i logiskt åtskiljda avsnitt för att belysa resursutnyttjande, prestationer relativt förväntningar samt upplevd kvalitet från skolans aktörer. Syftet är att underlätta såväl snabb översikt som djupare analys.
Innehållsförteckning:
- 1. Allmän statistik: En genomgång av skolans elevunderlag, personalens förutsättningar och elevernas kunskapsresultat i relation till nationella genomsnitt och skolor med liknande socioekonomiska förutsättningar.
- 2. SAMBA-analys: En utvärdering av skolans "förädlingsvärde", det vill säga dess förmåga att prestera i förhållande till de förväntningar som ställs utifrån elevsammansättningens socioekonomiska index.
- 3. Analys av Skolenkäten: En tolkning av elevernas, vårdnadshavarnas och personalens upplevelser av skolans kvalitet, trygghet, studiero och pedagogiska miljö.
- 4. Sammanfattande analys: En syntes där slutsatser från de olika delarna vävs samman för att ge en holistisk bild av Aggarpsskolan.
- 5. Rekommendationer: Konkreta och datadrivna förslag på utvecklingsområden för att ytterligare stärka skolans verksamhet.
Allmän statistik: resurser, prestationer och trender
Aggarpsskolans statistik ger en tydlig överblick över såväl skolans resurser som prestationer och långsiktiga trender. Genom att kontinuerligt jämföra egna utfall mot både nationella värden och liknande skolor förtydligas skolans position, både gällande styrkor och områden som kräver riktade insatser.
Elevunderlag och socioekonomiska förutsättningar
Aggarpsskolan är betydligt större än genomsnittet, och eleverna har generellt gynnsamma socioekonomiska förutsättningar. En relativt stor andel har vårdnadshavare med eftergymnasial utbildning, vilket generellt främjar goda studieprestationer. Andelen elever med utländsk bakgrund ligger under genomsnittet vilket, tillsammans med ett fördelaktigt socioekonomiskt index, bidrar till en bra plattform för hög måluppfyllelse.
Sammantaget visar elevunderlaget på goda grundförutsättningar att uppnå höga resultat.
Personal: behörighet, stabilitet och resurser
Skolans lärarkår är både kompetent och stabil, vilket är en påtaglig styrka. Andelen legitimerade och behöriga lärare är hög, liksom andelen med pedagogisk högskoleexamen och tillsvidareanställning. Det finns en viss variation i ämnesbehörigheten – särskilt i svenska och slöjd – som kan gynnas av långsiktig kompetensutveckling, men överlag finns goda personella resurser. Lärartätheten ligger i linje med liknande skolor, och könsfördelningen bland personalen skiljer sig något från riksgenomsnittet.
Kunskapsresultat: årskurs 6
Resultaten i årskurs 6 visar både styrkor och utmaningar. Den genomsnittliga betygsnivån är högre än i riket men under vad som kan förväntas med skolans utgångsläge. Flickorna presterar på en exceptionellt hög nivå, medan pojkarnas resultat ligger i underkant. Skillnader mellan pojkar och flickor är märkbara och utgör ett påtagligt förbättringsområde.
Den genomsnittliga betygspoängen i årskurs 6 var 13,9, vilket är högre än både jämförelsegruppen och riket. Detta är en tydlig framgång. Flickornas betygspoäng (15,4) är exceptionellt höga och överträffar vida jämförelsegruppen. Pojkarnas resultat ligger däremot under jämförelsegruppens nivå. Denna könsskillnad är en av de mest framträdande utmaningarna i årskurs 6.
Skolan presterar starkt i matematik, teknik och fysik, medan resultaten är svagare i svenska, slöjd och några praktisk-estetiska ämnen. Skolan presterar särskilt starkt i ämnen som Matematik (13,5) och Teknik, där resultaten överträffar jämförelsegruppen tydligt. Resultaten är svagare i Bild och Idrott och hälsa.
Resultaten på de nationella proven i årskurs 6 visar att flickorna presterar mycket starkt, med en genomsnittlig provbetygspoäng på 15,0, långt över jämförelsegruppen. Pojkarnas resultat ligger däremot under jämförelsegruppens nivå. Särskilt anmärkningsvärt är pojkarnas resultat i Svenska, där provbetygspoängen (10,3) är betydligt lägre än både riket och jämförelsegruppen.
En betydande utmaning är relationen mellan provbetyg och slutbetyg. Skolan har en hög andel elever som får högre betyg än provbetyget, särskilt i Matematik (40,9 %). Samtidigt har skolan en hög andel elever som får lägre betyg än provbetyget i Engelska, vilket är betydligt högre än jämförelsegruppen. För pojkarna är denna diskrepans i Engelska särskilt stor. Detta indikerar en möjlig brist på likvärdighet i bedömning och betygssättning, där betygen i vissa ämnen verkar sättas generöst i förhållande till NP, medan de i andra sätts mer restriktivt. En systematisk analys och kalibrering av betygssättningen i relation till de nationella proven är ett tydligt utvecklingsområde.
Betygspoäng och ämnesspecifika resultat
Genomsnittlig betygspoäng 13,9 (över jämförelsegruppen 13,6). Flickor exceptionellt höga (15,4), pojkar under snittet (12,5). Starka ämnen: Matematik, Teknik, Fysik. Svagare: Bild, Idrott och hälsa.
Nationella prov (NP) och betygssättning
Flickor mycket starka på NP (15,0), pojkar under snittet (12,4). Stora avvikelser mellan NP och slutbetyg: generösa betyg i Matematik (40,9% högre än NP), restriktiva i Engelska (29,2% lägre än NP). Indikerar behov av kalibrering av betygssättning.
Kunskapsresultat: årskurs 9
I årskurs 9 är resultaten genomgående starka och överträffar både riks- och gruppgenomsnitt, särskilt bland flickor och bland elever vars vårdnadshavare har eftergymnasial utbildning. Det genomsnittliga meritvärdet för läsåret 2023/2024 var 236,3, vilket är högre än både jämförelsegruppen och riket. Detta är en ökning från föregående år och visar på en positiv utveckling.
Framgången är särskilt tydlig för elever med vårdnadshavare med eftergymnasial utbildning, vars meritvärde (252,8) är betydligt högre än jämförelsegruppens. Flickornas meritvärde är också markant högre än jämförelsegruppens, medan pojkarnas ligger något under. Könsskillnaden i prestation är således en genomgående utmaning även i de högre årskurserna.
Andelen elever som uppnår behörighet till yrkesprogram är hög (92,5 %), vilket är en stor framgång jämfört med jämförelsegruppen. Särskilt anmärkningsvärt är att alla flickor och alla elever vars vårdnadshavare har eftergymnasial utbildning uppnår denna behörighet.
Den genomsnittliga betygspoängen (14,5) ligger över jämförelsegruppens nivå. Skolan visar särskild styrka i ämnen som Biologi, Kemi, Slöjd och Teknik (15,6), där resultaten överträffar jämförelsegruppen tydligt. Resultaten är jämförelsevis svagare i Bild, Musik och Samhällskunskap. Denna ämnesprofil kan delvis spegla personalens behörighet och skolans pedagogiska prioriteringar.
Resultaten på de nationella proven i årskurs 9 är överlag starka. Den genomsnittliga provbetygspoängen (14,1) är högre än jämförelsegruppens nivå. Skolan har en hög andel elever som får högre betyg än provbetyg, särskilt i Svenska (52,7 %). Detta är en trend som syns över båda de senaste läsåren och indikerar en generös betygssättning i förhållande till provresultaten, vilket återigen pekar på behovet av att se över och kalibrera bedömningsprinciperna.
SALSA-analysen, som väger in socioekonomiska faktorer, bekräftar skolans starka prestationer. Både för andelen som når godkänt i alla ämnen och för det genomsnittliga meritvärdet presterar skolan bättre än det beräknade värdet. Meritvärdet har en positiv avvikelse på +4,0 poäng, vilket är en stark indikator på att skolan bidrar positivt till elevernas kunskapsutveckling utöver vad som kan förklaras av deras bakgrund.
Meritvärde och behörighet
Meritvärde 236,3 (över jämförelsegruppen 231,6). Positiv trend från föregående år. Flickor mycket starka (251,1), pojkar något under snittet (221,7). Hög gymnasiebehörighet 92,5%, flickor och elever med eftergymnasial hemmiljö når 100%.
Betygspoäng och ämnesspecifika resultat
Betygspoäng 14,5 (över jämförelsegruppen 14,1). Styrkor: Biologi, Kemi, Slöjd, Teknik. Svagare: Bild, Musik, Samhällskunskap.
Nationella prov (NP) och SALSA-analys
Starka NP-resultat, provbetygspoäng 14,1 (över jämförelsegruppen 13,3). Hög andel får högre slutbetyg än NP (31,0%), särskilt Svenska (52,7%). SALSA-analys visar positiv avvikelse +4,0 poäng - skolan skapar mervärde utöver elevernas bakgrund.
Sammanfattande slutsatser: allmän statistik
Aggarpsskolan har utmärkta förutsättningar genom hög lärarkompetens och elevunderlag, med mycket starka resultat särskilt i årskurs 9. Andelen legitimerade och behöriga lärare är en av skolans främsta tillgångar, och meritvärdet samt gymnasiebehörigheten ligger över både riks- och socioekonomiska genomsnitt. Skolan presterar bättre än förväntat givet elevunderlaget, vilket tyder på ett gott pedagogiskt arbete, och flickorna presterar genomgående på en mycket hög nivå i både årskurs 6 och 9.
Samtidigt finns betydande utmaningar. Pojkarnas resultat ligger genomgående under flickornas och ofta även under jämförelsegruppens, vilket är skolans mest signifikanta kunskapsmässiga utmaning. Andelen elever som når kunskapskraven i alla ämnen i årskurs 6 är lägre än förväntat, även om en positiv trend kan skönjas. Stora och systematiska avvikelser mellan nationella provresultat och slutbetyg i flera ämnen (särskilt Matematik, Svenska och Engelska) indikerar ett behov av att stärka det kollegiala arbetet med bedömning och betygssättning. Dessutom kan lägre lärarbehörighet i vissa praktisk-estetiska ämnen och i Svenska på sikt påverka undervisningens kvalitet och elevernas resultat.
Styrkor
- • Hög lärarkompetens och stabilitet
- • Starka resultat i årskurs 9
- • Positiv SALSA-avvikelse (+4,0 poäng)
- • Flickornas exceptionella prestationer
Utmaningar och utvecklingsområden
- • Könsskillnader i resultat
- • Utmaningar i årskurs 6
- • Avvikelser mellan NP och slutbetyg
- • Ojämn ämnesbehörighet
SAMBA-analys: prestationer i relation till förväntningar
SAMBA-modellen möjliggör en fördjupad förståelse av resultat i relation till elevsammansättning och skolans grundförutsättningar. Genom att väga in socioekonomiska faktorer får skolan en rättvisande bild av hur väl undervisningen bidrar till mervärde för eleverna.
Övergripande trender och mönster (2019–2024)
Statistiken från de senaste åren visar en påtaglig utveckling från "under förväntan" till att Aggarpsskolan i allt större utsträckning presterar i nivå med eller över sin förväntade förädlingsnivå. Framgångarna är särskilt tydliga i högstadiet, men utvecklingen skiljer sig mellan elevgrupper och ämnen. Flickor presterar genomgående starkt och på flera områden klart över förväntan.
Ämnesspecifika variationer återstår, särskilt mellan pojkar och flickor samt mellan olika NO- och SO-ämnen. Dessa skillnader pekar på såväl lyckat utvecklingsarbete som områden att analysera djupare.
Analys av årskurs 6
Resultatutvecklingen i årskurs 6 är mer volatil än i årskurs 9. Här syns stora skillnader över tid och mellan könen; flickorna har lyfts till en förebildlig nivå även i kravställande ämnen, medan pojkarnas resultat är fortsatt låga i flera ämnen. Denna polarisering gör att undervisning och klassrumsklimat i årskurs 6 är särskilt i behov av att anpassas efter pojkarnas behov och potential.
2023/2024
Flickor förebild i Matematik, Fysik, Samhällskunskap; över förväntan i flera ämnen. Flickors 'Ämnesgenomsnitt' är över förväntan. Pojkar har under förväntan eller behöver stöd i nästan alla ämnen, inklusive 'Ämnesgenomsnitt'. Extrem polarisering mellan könen.
2022/2023
Genomgående svagt år, 'Ämnesgenomsnittet' under förväntan för båda könen, majoritet av ämnen på behöver stöd/under förväntan.
2019-2022
Övervägande svaga resultat, vanligast är under förväntan och behöver stöd. Undantag: 2022 Idrott och hälsa samt Geografi förebild, svagt i Engelska.
Analys av årskurs 9
I årskurs 9 syns en tydlig resa från år med "behov av stöd" till nuvarande hög nivå. De senaste åren finns starka prestationer inom biologi, matematik, fysik och kemi, och särskilt bland flickor och elever med eftergymnasialt hemmiljöstöd. Samtidigt finns kvarvarande utmaningar, framför allt inom samhällskunskap och engelska för vissa grupper, där ytterligare insatser kan stötta långsiktig progression. Den positiva avvikelsen från förväntat meritvärde understryker skolans förädlingspotential.
2023/2024
Skolan presterar som förebild i Biologi (både totalt och för pojkar) och över förväntan i Kemi, Fysik, Matematik och Idrott och hälsa. Det samlade 'Ämnesgenomsnittet' ligger på når förväntan, vilket är en stabil och godkänd nivå. Utmaningar är Samhällskunskap (under förväntan för flickor, behöver stöd för pojkar) och Engelska för pojkar (under förväntan).
2022/2023
Historia klassades som över förväntan, medan flera ämnen låg på når förväntan. Engelska klassades som behöver stöd för samtliga grupper.
2020-2022
Bilden betydligt mer negativ, med många ämnen och 'Ämnesgenomsnittet' på behöver stöd eller under förväntan. En viss återhämtning 2022.
Ämnesspecifika observationer
När utvecklingen bryts ned per ämne är särskilt matematik och NO-ämnen (biologi, fysik, kemi) områden där Aggarpsskolan nu har starka styrkor, efter riktade förbättringsinitiativ de senaste åren. Engelska är däremot ett genomgående förbättringsområde, och även inom SO-ämnena och idrott finns variationer mellan år och grupper att hålla särskilt under uppsikt framåt.
Sammanfattande slutsatser: SAMBA-analys
SAMBA-analysen tydliggör en styrka att överträffa förväntningarna i årskurs 9, medan utmaningarna i årskurs 6 främst handlar om skillnader mellan grupper och skolans möjlighet att lyfta samtliga elever. Engelska, samhällskunskap och polariseringen mellan flickors och pojkars prestationer är centrala utvecklingsområden att följa upp systematiskt.
Styrkor
- • Tydlig positiv utveckling i åk 9.
- • Hög potential hos flickor.
- • Identifierade styrkeämnen: Matematik, Biologi, Fysik, Kemi i årskurs 9.
Utmaningar och utvecklingsområden
- • Polarisering mellan könen i åk 6.
- • Instabilitet i åk 6.
- • Svaga resultat i Engelska.
- • Problemområde Samhällskunskap i åk 9.
Analys av Skolenkäten: upplevelser av trygghet, lärande och delaktighet
Skolenkäten ger en ovärderlig inblick i hur skolans olika aktörer – elever, personal och vårdnadshavare – upplever verksamheten. Deras perspektiv kompletterar de kvantitativa kunskapsresultaten och kan ge förklaringar till observerade trender.
Elevernas perspektiv
Det mest centrala i elevernas enkätsvar är tydliga skillnader mellan årskurs 5 och 8. Yngre elever uttrycker stor trivsel och trygghet—de beskriver en skola där de känner sig sedda av lärarna och vågar vara sig själva, och där miljön präglas av respekt och förståelse. Särskilt framhålls möjligheten att få hjälp och förklaringar i undervisningen som god. Känslan av att skolan är en trygg plats står tydligt i fokus.
Bland de äldre eleverna i årskurs 8 förändras bilden markant. Här återkommer en kritik mot lågt elevinflytande och mindre tillgängligt stöd från elevhälsan, vilket skapar en upplevelse av minskad delaktighet och lägre motivation. Relationerna mellan elever upplevs också som mer ansträngda, och färre känner att vuxna agerar tydligt vid problem. Dessa skillnader framkommer särskilt i beskrivningarna av undervisningens upplägg och den sociala miljön—där flera äldre elever saknar känslan av att deras röster blir hörda eller att arbetsformerna anpassas efter gruppens behov.
Sammantaget är yngre elever mycket nöjda med såväl studiero som vuxnas bemötande, medan kritiken är kraftigare ju äldre eleverna är. Siffror och skillnader finns i bakgrunden, men den avgörande insikten är just glappet mellan gruppernas upplevelse och den risk för minskat engagemang och motivation som det innebär.
Personalens perspektiv
Personalen vittnar om en stark trivsel på lektionerna och goda relationer till eleverna. Samtidigt framhålls ett behov av mer samarbete kring planering, bedömning och arbetsformer. Det kollegiala lärandet upplevs alltså som ett möjligt förbättringsområde, särskilt när det gäller likvärdighet i bedömning och det systematiska kvalitetsarbetet. Stödfunktionerna (som elevhälsan) lyfts också som möjliga att utveckla, särskilt kopplat till förebyggande arbete och tidiga insatser.
Sammantaget beskriver personalen ett engagemang för skolans utveckling men efterfrågar bättre förutsättningar för att arbeta gemensamt mot likvärdiga och höga resultat. En ökad tydlighet kring roller och processer ses som centralt för att stärka både arbetsmiljö och elevresultat.
Vårdnadshavarnas perspektiv
Vårdnadshavarnas enkätsvar vittnar om en något sjunkande nöjdhet, särskilt när det gäller kommunikationen kring barnens kunskapsutveckling och skolans förmåga att skapa lugn och trygghet. Även önskan om högre grad av utmaning och stöd till barnen återkommer. Den totala nöjdheten är dock fortfarande god i ett nationellt perspektiv, men nivåerna speglar att det finns en potential att ytterligare stärka samarbetet mellan hem och skola.
Sammantaget synliggör enkäten vikten av proaktiv kommunikation och lyhördhet för vårdnadshavarnas synpunkter i skolans fortsatta kvalitetsarbete.
Sammanfattande slutsatser: skolenkäten
Styrkor
- • God miljö i årskurs 5.
- • Hög upplevd trygghet i åk 5.
Utmaningar och utvecklingsområden
- • Sämre upplevelser i årskurs 8.
- • Elevhälsans funktion och tillgänglighet.
- • Kollegialt samarbete och likvärdig bedömning.
- • Kommunikation med vårdnadshavare.
Sammanfattande analys
När de tre datakällorna – statistik, SAMBA och Skolenkäten – vävs samman framträder en komplex men sammanhängande bild av Aggarpsskolan. Det är en skola med exceptionellt goda förutsättningar i form av en högpresterande elevgrupp och en mycket kompetent lärarkår. Dessa styrkor omsätts i imponerande kunskapsresultat i årskurs 9, där skolan inte bara presterar högt utan också adderar ett tydligt mervärde utöver vad som kan förväntas. Denna framgång är ett resultat av ett lyckat utvecklingsarbete under de senaste åren, vilket SAMBA-analysen tydligt visar.
Samtidigt avslöjar analysen en verksamhet med betydande interna spänningar och ojämn kvalitet. Den positiva bilden av högstadiets resultat står i skarp kontrast till den djupt problematiska situationen för de äldre eleverna som framkommer i Skolenkäten. Eleverna i årskurs 8 upplever en skola som brister i stöd, inflytande och bemötande. Denna negativa upplevelse kan vara en bidragande orsak till de utmaningar som syns i pojkarnas kunskapsresultat. SAMBA-analysen visar att skolan har svårt att skapa ett mervärde för pojkar i vissa ämnen (Samhällskunskap, Engelska), och Skolenkäten visar att eleverna i årskurs 8 generellt upplever att lärarna har svårt att väcka deras intresse och få dem att tro på sig själva. Det finns en tydlig risk att den bristande trivseln och motivationen på sikt eroderar de goda kunskapsresultaten.
En central förklaring till flera av de observerade problemen tycks ligga i brister i de interna strukturerna och processerna. Personalen själva pekar ut avsaknaden av fungerande kollegial samverkan kring planering och bedömning. Detta manifesteras i statistiken som stora och inkonsekventa avvikelser mellan nationella prov och betyg. Personalen bekräftar också elevernas bild av en otillgänglig och bristfälligt fungerande elevhälsa. Det framstår som att skolan har starka individer (hög lärarkompetens) men svagare gemensamma strukturer för att säkerställa likvärdighet och ett sammanhållet stöd för eleverna genom hela deras skolgång.
Klyftan mellan mellanstadiet och högstadiet är påtaglig. I årskurs 5 är eleverna nöjda och trygga, och flickornas kunskapsutveckling är enligt SAMBA-analysen föredömlig. I årskurs 8 har denna positiva bild helt raserats. Samtidigt är det i årskurs 6 som de största kunskapsmässiga utmaningarna finns, med en extrem polarisering mellan könen och instabila resultat över tid. Detta tyder på att övergången från mellan- till högstadium är en kritisk punkt där skolan tappar många elever, särskilt pojkar, både kunskapsmässigt och motivationsmässigt.
Sammanfattningsvis är Aggarpsskolan en skola med två ansikten. Å ena sidan en högpresterande resultatmaskin i årskurs 9, byggd på en kompetent personal och ett gynnsamt elevunderlag. Å andra sidan en organisation med interna brister i samverkan, stödstrukturer och förmågan att skapa en positiv och engagerande lärmiljö för alla elever, i synnerhet för pojkarna och för eleverna i de äldre årskurserna. Framgångarna är reella, men varningssignalerna från elever och personal är så starka att de inte kan ignoreras.
Rekommendationer
Sammanfattning av rekommendationer
Baserat på den genomförda analysen presenteras följande rekommendationer för Aggarpsskolans fortsatta kvalitetsarbete:
- Fokusera på pojkarnas kunskapsutveckling och motivation
Tillsätt en arbetsgrupp med uppdrag att analysera och utveckla undervisningsmetoder som stärker pojkars engagemang, lärande och resultat. Fokusera initialt på årskurs 6 samt ämnena Engelska och Samhällskunskap i årskurs 7-9. Involvera elever från årskurs 8 i arbetet för att fånga deras perspektiv.
- Stärka likvärdighet i bedömning och betygssättning
Implementera en systematisk och återkommande process för kollegial sambedömning och kalibrering av betyg i relation till nationella prov. Prioritera de ämnen där avvikelserna är som störst (Matematik, Svenska, Engelska). Använd personalens egna skattningar från Skolenkäten som utgångspunkt för att skapa motivation för arbetet.
- Omarbeta och tydliggöra elevhälsans uppdrag och tillgänglighet
Genomför en fullständig översyn av elevhälsoteamets arbete, rutiner och synlighet. Utred varför elever i årskurs 8 och personalen upplever stödet som otillgängligt och ineffektivt. Säkerställ att det finns tydliga, välkommunicerade och låga trösklar för elever att söka och få stöd.
- Förbättra lärmiljön och elevinflytandet i årskurs 7-9
Initiera ett utvecklingsarbete i högstadiets arbetslag med syfte att öka elevernas delaktighet och inflytande över undervisningens innehåll och arbetsformer. Utred orsakerna till den låga trivseln och det kritiska förhållningssättet hos eleverna i årskurs 8 och vidta åtgärder för att förbättra relationer och bemötande.
- Stärka det kollegiala lärandet och samverkan
Skapa och schemalägg fasta strukturer och forum för ämnes- och arbetslagsövergripande samverkan kring planering, genomförande och uppföljning av undervisningen. Utgå från de behov som personalen själva identifierat i Skolenkäten.
- Utveckla kommunikation och partnerskap med vårdnadshavare
Analysera och förbättra rutinerna för kommunikation med hemmen, särskilt gällande information om elevernas kunskapsutveckling. Överväg nya format för dialog för att möta de behov som vårdnadshavarnas enkätsvar indikerar.